Monday 23 May 2011

Ainaa dan Aqeem

Baru jer pas cakap dengan anak akk aku a.k.a ank buah aku yg dok kt penang tu, ainaa dan aqeem. Lme xsembg dgn diaorg mmg bnyk la citenya, mcm2 diaorg bagitau kt aku. Ainaa cite pasal sekolahnya;






'suda, kakak (ainaa) nk blaja bahasa cina tp xblh, plajar india kna blaja b.cina, plajar cina blaja b.tamil dan plajar melayu blaja b.arab....tp kakak minat dgn b. cina sbb kakak dh pndai b. arab, kn ms kakak kt PASTI dulu dh blaja b. arab, dh pndai pun....mcm'ne dh nk kira dlm b. cina, kn suda pnh ajr kakak dlu?ee, erk, san, sek, ue, liek, chi, park, chew, serk...btul x suda?'







Mcm tu la celoteh ainaa yg petah bercerita walaupun baru jer brumur 7tahun. Dia mmg xpnh 'kekeringan' idea klu diajak bersembg, mcm2 ada. Aku mmg kagum dgn dia mmg seorg anak yg cept 'tangkap', berani mencuba, bijak mentafsir....dan itu semua terbukti kerana selama tiga tahun dia blaja di PASTI, iaitu sejak brumur 4tahun lg, setiap tahun pasti ada anugerah yg akan diterimanya, Alhamdulillah!


Aqeem pula baru jer brumur 4tahun, msh lg duk dgn bs yg d'pggl 'mak tok'. Mmg plan dlu bila dh brumur 4tahun akk aku nk hntr masuk PASTI juga tmpt sama yg ainaa blaja dlu tp kna postpone dlu sbb aqeem ni lain ckt dr kakaknya, ter'lebih' manja ckt, maklum la ank bongsu...Tp dia pun ada ciri2 mcm kakak dia jugak, mmg bnyk celotehnya;


'suda, adik ada ball baru, ada dua lg, ada hp baru, ada cd ultraman baru, kt umh adik ada kerusi urut baru, mcm nk patah tulg adik bila kerusi tu urut, besttttt...suda, esk adik dh xcuti dh, kna pg rmh 'mak tok', alaaaa, xbest la, cuti lme2 kn best. Abah xblik mlm ni, sbb abah kna pg work kt n9...bla, bla, bla...'








Mcm tu la aqeem, ank buah aku yg trsgt la lucu dgn pelbagai keletahnya, akk aku pun kdg2 klu nk mrh pun blh jd 'cair' dgn aqeem ni lbh2 lg bila dia bt muka 'seposen' mcm org yg xbersalah...so, wut 2 do?mood nk marh brtukar jd tergelak plak.


Dlm rmai2 ank buah (semuanya 15org), blh dikatakn aku plg rapt dgn ainaa dan aqeem selain ank k'long aku; along farah, angah amer dan huda. Dgn ainaa dan aqeem diaorg blh rapt sgt dgn aku sbb aku yg jaga diaorg sejk lahr dan wktu akk aku berpantg, mgkin sbb tu la kot kami jd rapt sgt.


Ms ainaa lahir, akk aku brsalin kt kg. Ms tu aku tgh tggu result SPM, so blh dikatakan aku yg tolg jga akk aku. Ms tu abg ipar aku kt Png, blk pun cm weeknd je la. Tido mlm pun, klu ainaa nangis nk susu ker, lampin basah ker, berjga mlm ker, nangis sbb perut kembung ker...aku pun turut sama bngun temankn akk aku brjga.


Ms aqeem lahir plak, akk aku brsalin kt Png. Kbetulan plak ms tu aku bru jer abes praktikal, tggu ms nk konvo kt uum. So, smntra tgh cri2 kje aku dok kt rmh akk aku, smbl jga dia dlm pntg. Tolg akk aku cuci bju, uruskn ainaa yg ms tu bru brumr 3thun, mask, kems rmh dll. Kbtulan plak, pas akk aku abes jer pntg, aku trus dapt kje kt Png, so aku stay jer ngan akk aku, sbb tmpt kje abg ipar aku dgn tmpt kje aku dekt jer, pg kje pun dgn abg ipar aku.


Nak dijadikan cite plak, prmohonn abg ipar aku utk blik ke kelantn diluluskn tp permohonan akk aku, xlulus. So, ddk la kmi br4 kt Png, abg ipar aku cm dpt blik weeknd je la. Ms tu mmg la kesian sgt kt akk aku, ainaa dan aqeem sbb trpksa brjauhan dgn abg ipar aku. Mjur la, aku ada, dpt ckt kurgkn bebn akk aku. Baygkn aqeem demam panas ms tu, kul 4am akk aku kjutkn mintk temnkn dia ke Hosptl. Akk aku uruskn aqeem, aku plak tggu dlm kete temnkn ainaa, abg ipar aku bru otw bertolak dr kelntn.


Mmg bnyk kisah suka duka kami waktu tu. Sampai la waktu aku dkt nk kahwin, aku trpksa tukar kje sbb kna ikt en. hubby kt Tganu ni, ms tu la bru aku trpksa bpisah jauh dgn diorg semua. Mula2 mmg sedih sgt, nk tido mlm jer tringt kt ainaa sbb ms kt Png mmg dia tido dgn aku. Dia pun sama la, sllu jer call ckp rindu kt aku. Sampaikan shari sblm aku kahwin ainaa pnh tnye;


'bila suda dh kahwin nanti, suda dh xjd makcik kakak ker?xbest la suda kahwin sbb suda dh kena ikut paksu, klu suda xkahwin kn best, suda blh dudk rmh kakak sampai bila2...'


Mcm tu la dialog ainaa yg tlh membuatkn aku rs terharu sgt dan menitiskan airmata bila mndengarnya. Walaupn kami sllu jer 'gaduh2 manja' tp aku thu betapa saygnya dia pd aku, dan yg pentgnya aku juga sama.


Td pun ainaa dh berjaya buat jiwa aku 'terusik', rs 'sayu', rindu yg tramat sgt kt diaorg semua;


'bila suda nk datang rmh kakak, kakak rindu tau kt suda. Mlm2 klu kakak rindu kt suda, kakak sllu peluk pencil box yg suda bg kt kakak, peluk gambr suda ms kakak nk tido...'


'adik (aqeem) pun rindu kt suda jgk, bkn kakak sorg jer...suda pun suda adik jugak, bukan suda kakak sorg jer...'


Aduhai, ms entry ni aku tulis pun, airmata aku msh xblh nk berenti2 mgalir lg. Ssungguhnya ucapan yg meniti dr bibir mereka itu dapt aku rasakn sgt IKHLAS, lahir dr hati nurani kanak-kanak yg mmg tidak pandai berpura2 :'(


Kakak dan adik, suda pun rindu jugek.....!!!!


**xsbr tggu ct skolh, plan blik kg jumpe kt kg dgn ainaa dan aqeem, dpt la trubt RINDU DENDAM ni...Ya Rabb, kabulkan lah Ya ALLAH!

No comments: