Wednesday 25 May 2011

Terus Bermohon dan Bertawakkal

Smlm sempt pg umh ex-housemate en. hubby, kwn yg plg rapt dgn en. hubby sejk dlu, kini dan InsyaALLAH selamanya. Pg rmh diaorg sbb nk tgok bby baru, wife dia slmt brsalin dlm pertengahan bln april lg tp sblm ni brpantg kt kg, dlm 2,3 ari lepas bru dtg cni...excited sgt nk tgok 'org baru' dlm family diaorg, al-maklum la, 1st bby.

Smlm otw nk pg rmh diaorg ttiba jer hujn lebt+guruh, rs tkut sgt tp sbb dh janji kitaorg redah la jgk wlu trpksa drive cm dlm 40-60 km/jam jer. Tahap pglihatan trsgt la kabur....xbleh drive laju2.

At last, blh la jgk tgok bby baru, namanya 'Akil Irfan', ms lahir beratnya 3.48kg. Cute sgt bby tu, ppi dia xyah ckp la, mmg tembam sgt, geram jer nk cubit2! Mf la sbb hp trtggl lak dlm kete so, xleh la nk snap pic 'hero' baru tu.

Diorg bg aku dukung 'Akil Irfan'....mula2 pgang tu rs 'speechless' sgt!xthu mcm'ne nk gmbrkn prasaan aku. Gembira sbb blh dukung bby tu, takut sbb dh lama rsnya aku xdukung bby, so rs ralat la ckt, sedih sbb cm dpt dukung bby org jer tp aku msh lg blm mampu utk lahirkan bby aku sndiri bt en. hubby :'(

Ms tu aku tgok en. hubby pun teruja sgt, tp bila bg dia dukung xnk la plak, bukn ape, dia tkt sbb yer la kn bby baru, tgkuk dan badn dia mmg msh xbpe nk 'keras' lg...Tp aku tau, dia pun geram sgt bla tgok bby tu, cuma cuit2 manja jer la.

Diorg ni kira beruntung sbb 3bln pas kahwin terus ada 'isi', kira mcm 'bunting pelamin' la. Mmg la rs jeles sgt sbb diaorg kahwin pun awl 3bln jer drpd kami, skrg ni diaorg dh ada bby dh tp kami.....????Tp aku Redha, mgkin ini satu 'ujian' drpd Allah utk mguji sjauhmana ksabaran kami dlm mghadapinya, itulah juga kata en. hubby yg mmg sllu brfikirn +ve .

Alhamdulillah, skrg aku lbh kuat, tabah dan sabar krn Datuk Dr. Fadzillah Kamsah pernah menasihatkan dalam rancangan kendaliannya iaitu 'Selami Jiwa' menerusi slot 'Dilema Pengantin Baru';

"Usah bersedih, 'give-up' atau kecewa sekiranya ditanya tentang soalan mengenai 'anak' yg tidak kunjung tiba terutamanya jika soaln itu dr mentua/ipar duai/ksaudara-mara/sahabat. Sebaliknya mohon pd mereka supaya doakn kita supaya cepat memperolehi cahaya mata....kerana 'senjata' utama org mukmin adalah dgn doa, moga2 Allah akan makbulkan...InsyaALLAH!"

So, da moral of da story....skrg ni aku dh xmau cedey2 fikrkan pasl bby, yg plg utama aku akn terus brusaha, berdoa dan bertawakkal pdNya, kerana tanda Allah saygkan hambaNya adalah dgn memberikan ujian dan dugaan yg sememgnya mampu ditempuhi!

**sesungguhnya DIA Yang Maha Mengetahui...

No comments: