Friday 27 May 2011

Mungkin Kadangkala Kita Leka



 
Andai Al-Quran bisa bicara, ia pasti akan berkata;

"Waktu kau masih kanak-kanak
Kau bagaikan teman sejatiku
Dengan wudhuk kau sentuh aku
Dalam keadaan suci kau pegang aku
Kau baca dengan lirih dan keras
Sekarang
kau sudahpun dewasa
Nampaknya kau sudah tidak berminat lagi padaku
Apakah aku bacaan usang?
Yang tinggal sejarah?
Sekarang
kau simpan aku dengan rapi
Kau biarkan aku sendiri
Aku menjadi kusam dalam almari
Berlapis debu, dimakan kutu
Kumohon....
Peganglah aku lagi
Bacalah aku setiap hari
Kerana aku akan jadi penerang dalam kuburmu....!


Sebenarnya kata2 di atas aku ambl dr petikan sms yg d'hntr oleh en. hubby pdku pg td....bila bc jer terus rs 'insaf' datg dlm diri. Sebagai manusia kadangkala kita mungkin terlupa @ terleka bt seketika, tp selagi diberikan kesempatan, berubahlah!


Smlm sblm tido en. hubby ada ckp 'somethg' yg mmg mberikan 'kesan' sgt pd aku. Terima Kasih bt suamiku yg sntiasa mendidikku utk jd seorg isteri yg 'lebih baik dr semlm'.


"....b dh lame xtgok alin bc 'buku' tu, klu bc pun skrg jarg2 jer, kn dlu alin suka sgt bc 'buku'. Tiap x alin bc 'buku' tu, b pun suka tgok n dgr...."


"...buku yg mane plak ni b?Buku 'hidayah' ker?(majalah ni mmg best, bnyk pgajarn n ilmuan agama yg kita dpt timba wlu bnyk cite dr indon, keluaran stiap bln). Ala, skrg ni 'bnyk' sgt keje kt opis b, blik umah dh penat dh...eh, kn bru smlm alin bc buku 2, siap kngsi info dgn b lg...."


"...bukn 'buku' tu la syg..., 'buku' yg kt dlm bilk semayg tu, hadiah prkahwinan kita yg b bg kt alin...mgape skrg ni dh jarg alin mgaji pas solt?Skrg ni b tgok klu mgaji pun cm mlm dan pg jumaat je, hr2 lain xpyh mgaji k sayg? B tau alin pnat bla blik dr keje tp xkn sehelai muka surt pun xsempt?Jgn kejar dunia smpai tr'lupa' plak akhirat...ber 'fb' dan ber 'blog' sempt, xkn mgaji skjp xblh..."




                             'hadiah yg begitu ber'makna' bagiku'


PAP! Tetiba jer aku mcm trkejut, xterkata, kaku...senyap!

Pas tu aku mmg dh blh ckp ape2 dh. Aku cuba 'review' blik xtvt yg sllu aku bt bla blik dr keje...mandi, solat, masak, layn tv/fb/blog, mkn, layn tv/fb/blog lg, tido....mmg xde pun dlm snarai xtvt aku bab 'mgaji' quran ni. Mmg btul ckp en. hubby, klu ada pun aku cm mgaji pd mlm dan pg jumaat je. Ya ALLAH! Alpanya aku slama ni....


Rupa2nya slama ni, mmg aku perasan sblm tido en. hubby sllu tnya;


"...sblm tido cb 'review' blik 'ape yg kita xbuat ape yg kita patut buat?"


Bab mgaji Quran tu xpnh plak aku igt...aduhai!


**kadangkala lupa @ leka????














No comments: